Fietsen in Indochina, Harry en Maya, 2016

Drie keer niks en weer een verhaal kwijt

Opnieuw ben ik de helft van een verhaal kwijt. Je zou denken: wat een digibeet....Ik weet niet of het daaraan ligt, soms gebeuren er merkwaardige dingen in digi-land, Ik wind me niet op, wat jullie niet kunnen lezen mis je ook niet.

De tweede helft van mijn verhaal heb ik nog, zie hieronder.

Wat ik in het eerste vooral beschreef: naar Vientiane, hoofdstad van Laos, 40.000 inwoners, moet je vooral niet naar toe gaan. Eerste en tot nu toe enige dieptepunt. Megalomane gebouwen, stank van veel te veel uitlaatgassen, corruptie, politieagentjes, stedebouwkundig nul komma nul, de fraaie Mekong doet niet mee in het beeld, de eenpartijstaat zonder oppositie aan het roer. Triest voor wie er woont en vertrouwen stelt in limousinerijdende bestuurders waarvoor de wegen worden afgezet. Wat hebben we het toch goed in Nederland.

Vandaag, de 22e geloof ik, naar Nong Khai, grensplaats in Thailand. Verademing. Leuke provinciestad die wel wat met de Mekong doet.7

De dagen vooooor Vientiane en Nong Khai lekker gefietst, de teller staat op 900 fietskilometers. Wel knap warm soms, en regelmatig heel stoffig.Verblijf in Vang Vieng, eeen nacht, veel backpackers, nogal oninteressante stad, wel goed gegeten en weer eens aan de wijn die niet altijd goed te krijgen is in Laos.

Na het jongeren-Vieng Vang en een aanvankelijk stoffige A2, die hier nog dwars door de stadjes en de gehuchtjes gaat, vervolgens een fraai resort in landelijk gebied aan een fraaie, brede rivier, zie foto's. Rust. Rust. Stilte en schoonheid. Een zwembadje voor ons alleen, veel groen en bloemen.
En nog gratis een les geleerd: geen wokkels op de grond laten staan in het donker, mieren vinden wokkels heel lekker, nadat ik een handje van drie wokkels uit de zak had genomen en oraal had ingebracht, kriebelde het op de hand en bleken er zeker wel 1000 kleine mieren op te krioelen. Die op de drie wokkels waren al op weg naar mijn maagsappen, dus die had ik mooi tuk.

Via onze tablets - o.a met de digitale Volkskrant en met de mailmogelijkheden naar familie en vrienden - blijven we goed op de hoogte van alles. David Bowie bijvoorbeeld. En het in veel west-europese landen veranderend vluchtelingenopvangklimaat. En het overlijden van Ettore Scola. De beschrijving van zijn bijzondere film Una giornata particolare uit 1977 maakt herinneringen los, namelijk dat de toevallige ontmoeting en het leven van alledag soms of vaker belangrijker zijn dan het bedenkelijke gefrobel van een Mussolini of van andere megalomane bestuurders, zie boven, die geen oppositie kennen.
Met onze kids en kleinkids gaat het goed, hoewel er wel eens een kleinkid op zijn/haar kin valt, met alle bijzondere ervaringen van dien.

Groetjes, harrymaya

Reacties

Reacties

Marc van de Ven

Ik geniet mee van de mooie plaatjes, moet een bijzondere ervaring zijn. Volgens mij mis ik toch echt iets... Geniet ervan en voorzichtig met fietsen!

Floortje Houdijk - Remmers

Iiiew, die mieren in je maar...
Maar verder klinkt het nog steeds fantastisch. Wat een ervaringen, erg leuk om mee te mogen lezen!

Henk

Afgelopen week was de eerste marathon op natuurijs in NL, in Haaksbergen. Nu zijn de temperaturen ruim boven nul. Je hoeft dus niet terug te komen. Als het weer gaat vriezen zal ik jou dat direct melden. Wij missen jou een beetje in DB, maar wij redden het nog. De foto's geven een mooi beeld van de omgeving waar jullie doorheen fietsen. Ik wens jullie nog veel mooie en veilige kilometers toe. Geniet en drink met mate!

Hannah

Grappig dat je zo'n dikke haat hebt aan Vientiane. Ik heb het daar echt best aardig gehad.. Nog naar het Boeddhapark buiten de stad geweest?
Aan de ontbijtjes op de foto's te zien leven jullie een stukje luxer dan ik destijds. Maarja jullie verbranden met al dat fietsen ook een stuk meer calorieën dan ik.
Voor mijn gevoel zijn jullie al erg ver in de reis. Liggen jullie voor op schema? Dan kun je misschien ook eens wat meer relaxen.

Veel plezier nog!
xx Hannah

ps. Foto's van Juul hoeven niet op je blog, dat heeft niks met reizen te maken ;-)

Meike

900 kilometer al, ik doe het jullie niet na! Dat zwembad ziet er appetijtelijk uit. Is vast lekker tegen de spierpijn. Veel plezier nog! xxx

Ps. Kun je je verhaal niet eerst in Notepad (kladblok) of Word schrijven en daarna kopiëren naar je blog?

Teun

Prachtige foto's en verhalen die lezen als een spannend boek. Ga zo door!

Ingrid en Jolanda

Altijd leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken. Zo zien we een beetje waar jullie uithangen hahaha. Blijf vooral doorgaan met genieten daar.
xxx
ps. bedankt voor de kaart, bijzonder!

Henny

Heel leuk om jullie verslagen te lezen en zo meer te weten over deze landen want ken eigenlijk alleen de reisgidsen.....daar word je niet veel wijzer van, maar van een zwembadje kunnen jullie ook genieten lees ik..... Wat bekende sterren betreft; inmiddels zijn er weer een paar overleden en het gekke is dat er altijd een 'kluitje' na elkaar overlijden valt me op.
David Bowie schrok ik van, ik was niet zozeer een fan van al zijn muziek maar ontdekte in het Gronings museum, de dag van zijn verjaardag, wat hij allemaal gedaan had qua muziek en creativiteit en de aardige man die hij was. Paar dagen later was hij dood en dat gaf toch een triest gevoel. Hij schijnt meteen gecremeerd te zijn zonder dat de tabloids daar weer nieuws van konden maken. Net goed.
Geniet van jullie reis enne.....doe voorzichtig (nu spreekt wijlen mijn moeder).

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!