Fietsen in Indochina, Harry en Maya, 2016

Nog enige wetenswaardigheden

Het barst in alle thaise stadjes langs de Mekong van (oudere) mannelijke westerlingen van rond de pensioenjaren met een mooie jonge thaise. Vooral duitsers. Onze (jongere) antwerpse zegsman die hier al jaren woont, leeft en (wat) werkt vertelde dat oudere europese dames met jonge thaise knullen ook regelmatig voor komt. De bewijzen daarvoor heb ik nog niet kunnen vinden.

Ook nog niet verteld over de zandoventjes waarin men houtskool maakt. Gemaakt van klei geloof ik. Een vreemd gezicht op het platteland , zo'n zandheuvel waar rook uit komt door een gat bovenin de iglo dan wel uit een naar buiten stekend pijpje aan de zijkant.Houtskool is een veel betere brandstof dan hout. Je maakt het, naar ik begrijp, door hout goed afgedekt met planten en zand en afgesloten van lucht lekker een tijd te laten smeulen. Zie foto.

Wij zitten inmiddels, 2 feb, op een dagetappe, 75 km, van Pakse, stad met frans koloniaal verleden, 2e stad van Laos, met toch maar een beperkt aantal inwoners. Morgen dus weer de grens over. Leuk. We zullen er een paar dagen blijven, denk ik. De fietskilometers komen morgen op ruim 1700. Het wordt al wat met de km's en het blijft leuk. We zitten op schema. Vermoedelijk gaan er meer luierdagen komen.

Fietsen lopen uitstekend. Vanmiddag even met eeeen hand aan het stuur gemoeten bij 60 km naar beneden om dreigend petverlies te voorkomen. Kwaliteit van het asfalt en van de fiets lieten het toe.
Voor het eerst, sinds veel jaren, overigens weer eens een lekke (althans poreus?, ventiel?) band.We hebben er drie reserve bij ons, dus plakken oid kan thuis.

Het is hier inmiddels weer gewoon 35 graden. Na een paar regendagen een week geleden, noordelijker en na een paar dagen knap kou. Er zijn 20 doden gevallen tgv de kou, overvallen, niet op berekend. Zoals ik eerder aangaf: het was in het begin van de avond in het donker terugfietsend uit het dorp naar ons verblijf ook net echt winter.
Inmiddels dus insmeren. Volledig bedekken vanaf middaguur. Vroeg op de fiets om tussen 2 en 3 klaar te zijn met de volle zon. Gelukkig waait het regelmatig wat. Heuvels op in een bijna stilstaand tempo van 6 km per uur in de volle zon zonder wind, wat incidenteel gebeurt, geeft al gauw een brandend gevoel op de rug. Veel drinken ook, bronwater de hele dag, na aankomst behoorlijk aan de pils. Wijn, althans de onze, kennen ze niet. Alleen Jacob's Creek bij een supermarktketen, 600 bath, 15 euro. Uitstekend, bekend ook in Ned.
Onderweg op de fiets zien we vanalles. Vandaag door dun bevolkt gebied, verder weg vande Mekong, langs nationale parken die men ook hier dus kent, hele mooie natuur, desolaat vaak, zinderend in de hitte, op veel plekken ook kleine poelen. De Thai blijven (allemaal) nog steeds groeten, ik ben hier nog populairder dan thuis, maar het kan natuurlijk ook aan maya liggen.

De oplettende lezer zal het niet ontgaan zijn dat ik 2.2.16 jarig was. Vanochtend wakker geworden tussen de door maya in de nacht opgeblazen en aangebrachte ballonnen. Wil je dat ook, dan moet je net als ik goed slapen en een oordopgewoonte gaan aanleren.Voor mijn verjaardag frites met springrolls (en thaise groente met een grote Chang) genuttigd, eerste toevallig frietje sinds tijden.

Tot slot. Koning Bhumipol, zwaar vereerd, is ziek. De generaals, die in Thailand op dit moment de baas zijn, hebben in overleg met de premier nogmaals aangegeven dat er in 2017 weer verkiezingen zullen worden gehouden.
Het leven van de Thai gaat ondertussen gewoon door, zoals het hoort. Een uitermate positief, vriendelijk, goedlachs, heel beschaafd, gedienstig (in de goeie zin van het woord) volk. Die het niet in hun hoofd halen jou te benadelen. Zal ook met Boeddha te maken hebben. Afgezien van mijn goede vrienden, familie, kennissen, collega's, e.d. is het wat dit betreft in het lompe Nederland behelpen.

Zie ook weer enkele nieuwe foto's.
Groetjes, harrymaya, 3.2.16, inmiddels in Pakse, rustdag

Reacties

Reacties

Meike

Nogmaals gefeliciteerd! Wat leuk dat Maya de boel versierd had! Een verjaardag om niet snel te vergeten.
Die sekstoeristen herinner ik me ook nog wel. Jakkes, triest.

René

Ha Harry.
Ik heb vanavond vanuit mijn lui stoel zo'n 1700 km afgelegd.
Volgens mij vermaken jullie je daar wel.
Ga lekker verder zo.
Groetjes

Ingrid en Jolanda

Jeetje al 1700 km gefietst daar, en met die hitte.
Inderdaad op tijd zorgen voor wat rust en zeker op tijd wat nuttigen. Lief van Maya die ballonnen, een bijzondere verjaardag zal het geweest zijn. Gaat lekker door daar en blijf vooral genieten. Weer een jaartje erbij, nog proficiat van ons. xxx

Henkmarionapotheker@live.nl

Hoi 65-jarige bier drinkende Europeaan die bijna aan zijn pensioen toe is. Waag het niet om in Thailand te blijven, wij hebben jou hier nog nodig. Wij stapelen de werkzaamheden op, zodat jij straks nog een aantal maanden zinvol bezig kunt zijn in DB. Dat moet goed voelen. Uit het oog, maar niet uit het hart.
Ik realiseer mij dat ik straks mijn lunchmaatje kwijt ben. Carin Aarts ontfermt zich nu over mij. Gelukkig.
Goed om te lezen dat jullie tocht zo voorspoedig verloopt. Ga zo door en doe de groeten aan de koning als je hem ziet. Alaaf.

Carin Aarts

Maak je geen zorgen Harry .... ik zorg wel voor Henk straks!! Geniet nog lekker van jullie vakantie!!

Groetjes Carin

Monique

Hoi Harry en Maya,

Zal ook eens een berichtje achterlaten op jullie blog.
Wat een heerlijk avontuur en wat een power! Die Koga's met eigenaren doen dat maar eventjes. Hitte, regen en kou trotserend.
Geniet nog van jullie geweldige reis.
liefs
Monique

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!