Fietsen in Indochina, Harry en Maya, 2016

Schaatsen in de tropen

Het klimaat verandert ook hier. Van meerdere zijden hoorden we dat het in 50 jaar niet zo koud is geweest in noord-thailand als de afgelopen 3 dagen.
Terwijl we vorige week in Vientianeniet wisten hoe we moesten gaan zitten van de hitte. Als het donker werd om 18.00 uur en de lucht van brandend hout en houtskool hing nog overal in de lucht (er wordt hier veel afgestookt voor warmte en nog meer om voor de behuizingen en kramen eten te bereiden) voelde en rook het als vroeger in nederland toen we in de koude winter nog op steenkool stookten.
Ook veel regen de afgelopen dagen. De eerste regendag dachten we vast te zitten op een plek waar helemaal niks te doen was en fietsen in de regen werkt niet. We kregen geen vervoer geregeld om ons de dagetappe, i.c. 90 km verder te laten brengen. Wat gelet op geldigheid visum nodig was.Geconcludeerd dat we een soort wegwerp lange regenjas moesten hebben zoals we kenden uit Vietnam + ordinaire vuilniszakken. Toen we die hadden waren we onkwetsbaar........korte broek en schoenen/sokken mogen zeiknat worden, beetje schuilen vervolgens bij zwaardere buien en het grootste deel van de dag lekker fietsen.
Inmiddels staat de fietsteller op 1300 km en is het weer droog en warmer aan het worden. We zitten nog steeds aan de Mekong met de geweldige bergen van Laos aan de overkant. Heel mooi, impressing eigenlijk, je zou er doorheen moeten kunnen gaan struinen.
De Mekong (een gigantische plas) trouwens heeft nog nooit zo laag gestaan als nu, vertelde onze homestay-eigenaar, oud-leraar social studies en history, een nog jonge al uitgetreden vent van 1952, zo oud ongeveer als wij dus. Geen klimaatkwestie zoals wij ook in nederland weten, maar Chinese vrienden die zonodig de aanvoer moeten afdammen voor stuwmeren en hydro-energie. Vooral in de Mekongdelta in Vietnam vinden ze dat allerminst leuk.

Meike

Ik zal maar niet reageren op het gemopper op waarbenjij.nu ... Goed om weer wat van jullie te horen. De tijd gaat snel, januari is alweer bijna om! Alvast gefeliciteerd met F&W! Gaan jullie jouw verjaardag volgende week op een speciaal plekje vieren? Hier geen nieuws, alles wel. xxx